Blisko 3 tygodnie po fakcie - ale lepiej późno niĹź wcale - opublikowana zostaĹa Notatka ze spotkania ZarzÄ du PKP CARGO SA ze ZwiÄ zkami Zawodowymi bÄdÄ cymi StronÄ ZUZP w sprawie procesu prywatyzacji i Paktu Gwarancji Pracowniczych w PKP CARGO S.A., jakie miaĹo miejsce w dniu 11 marca 2013 w Warszawie z udziaĹem C, CF, CP, CCRz, CCLz oraz przedstawicieli Strony ZwiÄ zkowej zgodnie z listÄ obecnoĹci.
Dokument jest doĹÄ dĹugi, ale z uwagi na wagÄ zagadnienia chyba warto zapoznaÄ siÄ z jego treĹciÄ - do czego zachÄcamy!
Notatka:
Spotkanie prowadziĹ Prezes ZarzÄ du PKP CARGO S.A. Pan Ĺukasz BoroĹ, ktĂłry po przywitaniu uczestnikĂłw i krĂłtkim omĂłwieniu zmian w skĹadzie kierownictwa SpĂłĹki, oddaĹ gĹos nowo powoĹanemu CzĹonkowi ZarzÄ du ds. Finansowych Panu Adamowi Purwinowi, ktĂłremu powierzono nadzĂłr nad procesem prywatyzacyjnym PKP CARGO S.A. w trybie IPO. CF zapoznaĹ StronÄ ZwiÄ zkowÄ z bieĹźÄ cym stanem przygotowaĹ do transakcji informujÄ c, Ĺźe PKP S.A. otrzymaĹa zgodÄ Ministerstwa Transportu na caĹkowitÄ zmianÄ i doprowadzenie do koĹca procesu prywatyzacji PKP Cargo i dokonaĹa juĹź wyboru konsorcjum bankĂłw i kancelarii prawnej, ktĂłre bÄdÄ wspomagaÄ ten proces. Jak poinformowaĹ CF, ten etap byĹ poprzedzony doĹÄ szerokimi konsultacjami, rĂłwnieĹź ze zwiÄ zkami zawodowymi, ktĂłre domagaĹy siÄ aby upubliczniÄ akcje spĂłĹki przez gieĹdÄ. OmawiajÄ c najistotniejsze róşnice pomiÄdzy obecnÄ i poprzedniÄ strategiÄ prywatyzacyjnÄ , CF podkreĹliĹ, Ĺźe obecnie kluczowa jest idea skierowania do inwestorĂłw pakietu mniejszoĹciowego i zachowania kontroli nad spĂłĹkÄ przez Ministerstwo Skarbu oraz PKP S.A. z rĂłwnoczesnÄ korektÄ statutu spĂłĹki, tak by w sytuacji wĹaĹcicielskiej Cargo nic siÄ nie zmieniĹo. W zwiÄ zku z powyĹźszym z punktu widzenia pracowniczego transakcja bÄdzie bezpieczna. Jest ona zupeĹnie inna, odmienna jest teĹź sytuacja spĂłĹki i oczywistym jest, Ĺźe do tych uwarunkowaĹ winny byÄ dostosowane postulaty zwiÄ zkowe, tym bardziej, Ĺźe prywatyzacja SpĂłĹki przez gieĹdÄ jest caĹkowicie zgodna ze stanowiskiem prezentowanym przez organizacje zwiÄ zkowe.
W uzupeĹnieniu tej wypowiedzi C przedstawiĹ bieĹźÄ cÄ sytuacjÄ spĂłĹki, ktĂłra w sposĂłb znaczÄ cy odbiega od zaĹoĹźeĹ planu i oczekiwaĹ kierownictwa. PrzypomniaĹ, Ĺźe w roku bieĹźÄ cym zaĹoĹźono zysk na poziomie 200 mln przy niĹźszym planie przewozowym jednak wyniki pierwszych miesiÄcy sugerujÄ , Ĺźe taki efekt moĹźe nie byÄ osiÄ gniÄty. ZapewniĹ, Ĺźe ZarzÄ d SpĂłĹki pracuje nad rozwiÄ zaniami, ktĂłre mogĹyby zrekompensowaÄ spadki i negatywne tendencje rynkowe, niezaleĹźne od Cargo. ZaapelowaĹ do Strony ZwiÄ zkowej o sprecyzowanie oczekiwaĹ dostosowanych do bieĹźÄ cej sytuacji.
Przedstawiciele ZwiÄ zkĂłw Zawodowych poprosili o wyjaĹnienie czy spotkanie jest inicjatywÄ ZarzÄ du SpĂłĹki, czy teĹź jest odpowiedziÄ na wystÄ pienie skierowane do wĹaĹciciela o rozpoczÄcie rokowaĹ nad paktem. W ocenie strony zwiÄ zkowej negocjacje powinny byÄ prowadzone z wĹaĹcicielem, co potwierdzajÄ doĹwiadczenia poprzednich negocjacji, kiedy to ZarzÄ d PKP CARGO S.A. i ZwiÄ zki Zawodowe parafowali projekt PGP po czym organy nadzorcze ( wĹaĹciciel) nie wyraziĹy zgody na jego podpisanie. OdnoszÄ c siÄ do oczekiwaĹ reprezentanci ZwiÄ zkĂłw Zawodowych jednomyĹlnie potwierdzili, Ĺźe w kaĹźdej chwili sÄ gotowi do podpisania uprzednio wynegocjowanego paktu uzupeĹnionego o zapisy gwarantujÄ ce ministerstwu i PKP S.A. zachowanie caĹkowitej kontroli wĹaĹcicielskiej nad spĂłĹkÄ .
Prezes Ĺ. BoroĹ poinformowaĹ, Ĺźe wĹaĹciciel powierzyĹ ZarzÄ dowi PKP CARGO S.A. prowadzenie tych rozmĂłw, bo ostatecznie wszystkie zobowiÄ zania bÄdÄ obciÄ ĹźaÄ SpĂłĹkÄ. RĂłwnoczeĹnie, z uwagi na ciÄĹźar zobowiÄ zaĹ, wszystkie decyzje ZarzÄ du bÄdÄ musiaĹy uzyskaÄ akceptacjÄ organĂłw korporacyjnych. W chwili obecnej ZarzÄ d nie jest skĹonny do podejmowania takich zobowiÄ zaĹ w Ĺwietle obecnej sytuacji spĂłĹki, niekorzystnych tendencji na rynku przewozowym oraz proponowanej transakcji prywatyzacyjnej. Zdaniem ZarzÄ du nie ma uzasadnienia i potrzeby do podejmowania ryzyka wypĹaty jednorazowego Ĺwiadczenia pieniÄĹźnego kwestionowanego przez KE, generowania wysokich kosztĂłw i uzgadniania dodatkowych zobowiÄ zaĹ w zakresie gwarancji zatrudnienia, skoro wpĹyw nowych inwestorĂłw na sytuacjÄ spĂłĹki bÄdzie praktycznie nieodczuwalny. RĂłwnieĹź zdaniem Pana A. Purwina nie ma potrzeby zawierania tak kosztownego paktu skoro w sytuacji pracowniczej nic siÄ nie zmienia a 15% ĹrodkĂłw kierowanych do funduszu wĹasnoĹci pracowniczej stanowi pewnego rodzaju premiÄ prywatyzacyjnÄ kierowanÄ do pracownikĂłw.
W odpowiedzi ZwiÄ zki Zawodowe przypomniaĹy, Ĺźe zgodnie z Porozumieniem zawartym w dniu 17 lipca 2008 r. z Ministrem Infrastruktury ?zawarcie umĂłw spoĹecznych dotyczÄ cych zakresu gwarancji pracowniczych jest warunkiem koniecznym poprzedzajÄ cym dokonanie zmian wĹasnoĹciowych? w SpĂłĹkach Grupy PKP. WyraziĹy ponadto opiniÄ, Ĺźe koszty paktu powstajÄ wĂłwczas, gdy nie dotrzymuje siÄ zawartych w nich zobowiÄ zaĹ. Pakt parafowany w dniu 24.10.2011 roku w przypadku respektowania jego zapisĂłw, w 80-90% byĹby dokumentem bezkosztowym. Ponownie potwierdziĹy wolÄ jego podpisania po dodaniu kluczowych zapisĂłw o zmianach w statucie SpĂłĹki i zobowiÄ zaniach ministra do zachowania kontroli wĹaĹcicielskiej nad spĂłĹkÄ np. przez 15 czy 10 lat.
Zdaniem przedstawicieli ZwiÄ zkĂłw Zawodowych istnieje takĹźe potrzeba zmodyfikowania funduszu wĹasnoĹci pracowniczej, tak by Ĺrodki w gĹĂłwnej mierze trafiaĹy do pracownikĂłw prywatyzowanej spĂłĹki, ktĂłrzy mieli wymierny udziaĹ restrukturyzacji i przyczynili siÄ do jej rozwoju a nie do pracownikĂłw i emerytĂłw wszystkich spĂłĹek. Nadmienili takĹźe, Ĺźe w Ĺwietle wypowiedzi Prezesa ZarzÄ du PKP S.A. prywatyzacjÄ powinno poprzedziÄ ustabilizowanie sytuacji w zakresie stawek dostÄpu do infrastruktury. Przedstawiciele zaĹogi oczekujÄ rĂłwnieĹź bieĹźÄ cej informacji na temat stanu alokacji majÄ tku trwaĹego PKP S.A. zarĂłwno w zakresie zaawansowania procesu aportowego nieruchomoĹci, o ktĂłrych pozyskanie PKP CARGO S.A. wystÄ piĹa, jak teĹź rezygnacji z nieruchomoĹci objÄtych dotychczas UmowÄ D 36, ktĂłre dla SpĂłĹki stanowiÄ majÄ tek zbÄdny i zostaĹy wskazane do zdania. W ocenie Strony ZwiÄ zkowej powyĹźsze aspekty wymagajÄ uregulowania jeszcze przed prywatyzacjÄ .
Po zapoznaniu siÄ z postulatem ZwiÄ zkĂłw Zawodowych, by podstawÄ dalszych negocjacji stanowiĹ projekt Paktu Gwarancji Pracowniczych parafowany w dniu 24.10.2011r., Prezes ZarzÄ du PKP CARGO S.A.. zĹoĹźyĹ deklaracjÄ, Ĺźe ZarzÄ d SpĂłĹki ponownie przeanalizuje zawarte w nim postanowienia w kontekĹcie bieĹźÄ cej sytuacji, pozyska informacje o ktĂłre wnoszÄ przedstawiciele zaĹogi i odniesie siÄ do wszystkich omawianych zagadnieĹ w toku kolejnego spotkania.
Rozmowy bÄdÄ kontynuowane 18.04.2013 r. ? w zaĹÄ czeniu zaproszenie na spotkanie wystosowane do Organizacji ZwiÄ zkowych.