Blisko 3 tygodnie po fakcie - ale lepiej późno niż wcale - opublikowana została Notatka ze spotkania Zarządu PKP CARGO SA ze Związkami Zawodowymi będącymi Stroną ZUZP w sprawie procesu prywatyzacji i Paktu Gwarancji Pracowniczych w PKP CARGO S.A., jakie miało miejsce w dniu 11 marca 2013 w Warszawie z udziałem C, CF, CP, CCRz, CCLz oraz przedstawicieli Strony Związkowej zgodnie z listą obecności.

Dokument jest dość długi, ale z uwagi na wagę zagadnienia chyba warto zapoznać się z jego treścią - do czego zachęcamy!

Notatka:

Spotkanie prowadził Prezes Zarządu PKP CARGO S.A. Pan Łukasz Boroń, który po przywitaniu uczestników i krótkim omówieniu zmian w składzie kierownictwa Spółki, oddał głos nowo powołanemu Członkowi Zarządu ds. Finansowych Panu Adamowi Purwinowi, któremu powierzono nadzór nad procesem prywatyzacyjnym PKP CARGO S.A. w trybie IPO. CF zapoznał Stronę Związkową z bieżącym stanem przygotowań do transakcji informując, że PKP S.A. otrzymała zgodę Ministerstwa Transportu na całkowitą zmianę i doprowadzenie do końca procesu prywatyzacji PKP Cargo i dokonała już wyboru konsorcjum banków i kancelarii prawnej, które będą wspomagać ten proces. Jak poinformował CF, ten etap był poprzedzony dość szerokimi konsultacjami, również ze związkami zawodowymi, które domagały się aby upublicznić akcje spółki przez giełdę. Omawiając najistotniejsze różnice pomiędzy obecną i poprzednią strategią prywatyzacyjną, CF podkreślił, że obecnie kluczowa jest idea skierowania do inwestorów pakietu mniejszościowego i zachowania kontroli nad spółką przez Ministerstwo Skarbu oraz PKP S.A. z równoczesną korektą statutu spółki, tak by w sytuacji właścicielskiej Cargo nic się nie zmieniło. W związku z powyższym z punktu widzenia pracowniczego transakcja będzie bezpieczna. Jest ona zupełnie inna, odmienna jest też sytuacja spółki i oczywistym jest, że do tych uwarunkowań winny być dostosowane postulaty związkowe, tym bardziej, że prywatyzacja Spółki przez giełdę jest całkowicie zgodna ze stanowiskiem prezentowanym przez organizacje związkowe.

W uzupełnieniu tej wypowiedzi C przedstawił bieżącą sytuację spółki, która w sposób znaczący odbiega od założeń planu i oczekiwań kierownictwa. Przypomniał, że w roku bieżącym założono zysk na poziomie 200 mln przy niższym planie przewozowym jednak wyniki pierwszych miesięcy sugerują, że taki efekt może nie być osiągnięty. Zapewnił, że Zarząd Spółki pracuje nad rozwiązaniami, które mogłyby zrekompensować spadki i negatywne tendencje rynkowe, niezależne od Cargo. Zaapelował do Strony Związkowej o sprecyzowanie oczekiwań dostosowanych do bieżącej sytuacji.

Przedstawiciele Związków Zawodowych poprosili o wyjaśnienie czy spotkanie jest inicjatywą Zarządu Spółki, czy też jest odpowiedzią na wystąpienie skierowane do właściciela o rozpoczęcie rokowań nad paktem. W ocenie strony związkowej negocjacje powinny być prowadzone z właścicielem, co potwierdzają doświadczenia poprzednich negocjacji, kiedy to Zarząd PKP CARGO S.A. i Związki Zawodowe parafowali projekt PGP po czym organy nadzorcze ( właściciel) nie wyraziły zgody na jego podpisanie. Odnosząc się do oczekiwań reprezentanci Związków Zawodowych jednomyślnie potwierdzili, że w każdej chwili są gotowi do podpisania uprzednio wynegocjowanego paktu uzupełnionego o zapisy gwarantujące ministerstwu i PKP S.A. zachowanie całkowitej kontroli właścicielskiej nad spółką.

Prezes Ł. Boroń poinformował, że właściciel powierzył Zarządowi PKP CARGO S.A. prowadzenie tych rozmów, bo ostatecznie wszystkie zobowiązania będą obciążać Spółkę. Równocześnie, z uwagi na ciężar zobowiązań, wszystkie decyzje Zarządu będą musiały uzyskać akceptację organów korporacyjnych. W chwili obecnej Zarząd nie jest skłonny do podejmowania takich zobowiązań w świetle obecnej sytuacji spółki, niekorzystnych tendencji na rynku przewozowym oraz proponowanej transakcji prywatyzacyjnej. Zdaniem Zarządu nie ma uzasadnienia i potrzeby do podejmowania ryzyka wypłaty jednorazowego świadczenia pieniężnego kwestionowanego przez KE, generowania wysokich kosztów i uzgadniania dodatkowych zobowiązań w zakresie gwarancji zatrudnienia, skoro wpływ nowych inwestorów na sytuację spółki będzie praktycznie nieodczuwalny. Również zdaniem Pana A. Purwina nie ma potrzeby zawierania tak kosztownego paktu skoro w sytuacji pracowniczej nic się nie zmienia a 15% środków kierowanych do funduszu własności pracowniczej stanowi pewnego rodzaju premię prywatyzacyjną kierowaną do pracowników.

W odpowiedzi Związki Zawodowe przypomniały, że zgodnie z Porozumieniem zawartym w dniu 17 lipca 2008 r. z Ministrem Infrastruktury ?zawarcie umów społecznych dotyczących zakresu gwarancji pracowniczych jest warunkiem koniecznym poprzedzającym dokonanie zmian własnościowych? w Spółkach Grupy PKP. Wyraziły ponadto opinię, że koszty paktu powstają wówczas, gdy nie dotrzymuje się zawartych w nich zobowiązań. Pakt parafowany w dniu 24.10.2011 roku w przypadku respektowania jego zapisów, w 80-90% byłby dokumentem bezkosztowym. Ponownie potwierdziły wolę jego podpisania po dodaniu kluczowych zapisów o zmianach w statucie Spółki i zobowiązaniach ministra do zachowania kontroli właścicielskiej nad spółką np. przez 15 czy 10 lat.

Zdaniem przedstawicieli Związków Zawodowych istnieje także potrzeba zmodyfikowania funduszu własności pracowniczej, tak by środki w głównej mierze trafiały do pracowników prywatyzowanej spółki, którzy mieli wymierny udział restrukturyzacji i przyczynili się do jej rozwoju a nie do pracowników i emerytów wszystkich spółek. Nadmienili także, że w świetle wypowiedzi Prezesa Zarządu PKP S.A. prywatyzację powinno poprzedzić ustabilizowanie sytuacji w zakresie stawek dostępu do infrastruktury. Przedstawiciele załogi oczekują również bieżącej informacji na temat stanu alokacji majątku trwałego PKP S.A. zarówno w zakresie zaawansowania procesu aportowego nieruchomości, o których pozyskanie PKP CARGO S.A. wystąpiła, jak też rezygnacji z nieruchomości objętych dotychczas Umową D 36, które dla Spółki stanowią majątek zbędny i zostały wskazane do zdania. W ocenie Strony Związkowej powyższe aspekty wymagają uregulowania jeszcze przed prywatyzacją.

Po zapoznaniu się z postulatem Związków Zawodowych, by podstawę dalszych negocjacji stanowił projekt Paktu Gwarancji Pracowniczych parafowany w dniu 24.10.2011r., Prezes Zarządu PKP CARGO S.A.. złożył deklarację, że Zarząd Spółki ponownie przeanalizuje zawarte w nim postanowienia w kontekście bieżącej sytuacji, pozyska informacje o które wnoszą przedstawiciele załogi i odniesie się do wszystkich omawianych zagadnień w toku kolejnego spotkania.

 

Rozmowy będą kontynuowane 18.04.2013 r. ? w załączeniu zaproszenie na spotkanie wystosowane do Organizacji Związkowych.