W dniu 06.04.2017 roku w siedzibie Regionu Śląsko Dąbrowskiej „Solidarności” odbyła się Rada Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZZ Solidarność z udziałem Dominika Kolorza – przewodniczącego Zarządu Regionu, Piotra Nowaka – zastępcy przewodniczącego Zarządu Regionu ds. struktur branĹźowych, Mirosława Truchana – zastępcy przewodniczącego Zarządu Regionu ds. struktur terenowych, przedstawicieli Prezydium Krajowej Sekcji Kolejarzy Henryka Grymela oraz Stanisława Kokota, Stanisława Hrustka – Przewodniczącego Regionalnej Sekcji Kolejarzy, Jerzego Ernsta – przedstawiciela Zarządu PKP Cargo Wagon Tarnowskie Góry, przedstawicieli pracodawców ze spółek działających w regionie: Wojciecha Dingesa – Prezesa Kolei Śląskich, Adama Banaszaka – Dyrektora Południowego Zakładu Spółki PKP CARGO S.A., Zenona Zemła – Dyrektora Śląskiego Zakładu Spółki PKP CARGO S.A.. Helmuta Klabisa – Dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie, Daniela Dygudaja - Dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu, Małgorzaty Mazurek - Dyrektora Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A., oraz przedstawiciele emerytów Józefa Szczepańskiego - byłego dyrektora Śląskiej DOKP oraz Ryszarda Mentla – Naczelnika Sekcji w Zakładzie Linii Kolejowych w Sosnowcu.

DSCN1511

Na spotkaniu poruszano wiele wątków zarówno ze strony pracodawców, jak i związków zawodowych. Przedstawiciele poszczególnych spółek omówili sytuację wewnętrzną w zakładach pracy, poruszono równieĹź ciekawe wątki z zakresu szykowanych zmian w samych związkach.

Stanisław Kokot przedstawił sytuację w spółce PKP PLK S.A. zwracając uwagę na trwające negocjacje w sprawie podwyĹźek płac, które w zaleĹźności od wynegocjowanej kwoty powinny nastąpić od czerwca lub lipca 2017 roku. Nieoficjalnie mówi się o podwyĹźce rzędu 100 zł do wynagrodzenia zasadniczego

Henryk Grymel poinformował o negocjacjach w sprawie ulg przejazdowych pracowników byłej spółki PKP Energetyka. Okazuje się, iĹź nowe spółki powstałe na bazie sprzedanej przez poprzednie władze spółki nie są kontynuatorami porozumienia o ulgach przejazdowych i muszą mieć podpisane zgody wszystkich przewoĹşników, aby móc z nich w dalszym ciągu korzystać. Po pewnych perturbacjach po interwencji Krajowej Sekcji Kolejarzy udało się pozyskać wszystkie zgody i do końca roku ulgi przejazdowe dla tych pracowników będą obowiązywać.

Przewodniczący KSK poruszył równieĹź temat Ponadzakładowego Układu zbiorowego Pracy, który został wypowiedziany przez ekipę prezesa Karnowskiego. W efekcie w chwili obecnej obowiązują wyłącznie Zakładowe Układy Zbiorowe Pracy i to nie we wszystkich spółkach. Wobec powyĹźszego Krajowa Sekcja Kolejarzy opracowuje projekt nowego ZUZP, który na zasadach ramowych będzie regulował kwestie pomiędzy poszczególnymi pracodawcami a szczegóły będą regulowane w Zakładowych Układach Zbiorowych. Pozwoli to z jednej strony uregulować waĹźne kwestie dla pracowników takie jak: ulgi przejazdowe, nagrody jubileuszowe, a jednocześnie umoĹźliwi szczegółowe rozpisanie tych kwestii w ZUZP dostosowanych do regulacji obowiązujących w poszczególnych spółkach. Na chwile obecną Związek Pracodawców Kolejowych dostał upowaĹźnienia dot. reprezentowania poszczególnych spółek w negocjacjach i oczekuje na przedstawienie propozycji strony związkowej. Propozycja PUZP powinna być przesłana ze strony KSK przed Świętami Wielkanocnymi.

Następnie omówił udział przedstawicieli NSZZ „Solidarność” w podzespołach roboczych Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa działającego przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Dominik Kolorz szef Zarządu Regionu zasygnalizował planowane zmiany w kwestii funkcjonowania organów władzy związkowej polegające na wprowadzeniu kadencyjności dla przewodniczących poszczególnych jednostek organizacyjnych związku. Zgodnie z koncepcją uzgodniona przez przedstawicieli poszczególnych struktur regionalnych przewodniczący danej organizacji mógłby pełnić swoją funkcję maksymalnie przez dwie pięcioletnie kadencje. „Pozwoli to wychować nam swoich następców” – zaznaczył Dominik Kolorz.

Zwrócił uwagę na istotność w aspekcie kolejowym Programu Zintegrowanego Rozwoju Województwa Śląskiego, który zakłada duĹźe inwestycje infrastrukturalne w rewitalizacje linii kolejowych na terenie województwa śląskiego. Eksperci szacowali fundusze dla PLK na kilka miliardów złotych.

Szef śląsko dąbrowskiej Solidarności powiedział, Ĺźe jest zwolennikiem powrotu do normalnej struktury i zasad funkcjonowania kolei i podziały, które nastąpiły wiele lat temu i rozdrobnienie jej na wiele spółek nie słuĹźy ani dobrze kolei ani tym bardziej pasaĹźerom.

Wojciech Dinges zwrócił uwagę, iĹź spółka stara się stabilizować i rozbudowywać swoją działalność. Dzieje się tak w kilku obszarach. Po pierwsze udało się po kilku latach funkcjonowania Kolei Śląskich przenieść do bazy na ulicy Raciborskiej, które swego czasu była siedziba Zakładu Taboru PKP CARGO S.A. w Katowicach, a po zmianach w dalszej kolejności baza techniczną Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Generalnie strona wewnętrzna budynku, warsztaty i hale zostały odremontowane. Pozostało tylko wyremontować budynki z zewnątrz, ale moĹźna powiedzieć, Ĺźe w 90% został juĹź osiągnięty efekt finalny. Wiąże się to równieĹź z przeniesieniem pracowników. Ostatni pracownicy z komórek handlowych zostali przeniesieni w miesiącu lutym. „Dopiero teraz jako firma działamy w całości” – posumował prezes ….

Kolejnym obszarem waĹźnym dla funkcjonowania KŚ sa inwestycje taborowe. Jest on planowo i systematycznie wymieniany. Problemem, równieĹź dla pracowników, przede wszystkim maszynistów jest funkcjonowanie w ramach spółki 12 róĹźnych rodzajów pojazdów szynowych. Powoduje to konieczność posiadania autoryzacji na poszczególne pojazdy, co w duĹźym stopniu komplikuje płynnym zarządzaniem zasobami ludzkimi. Dlatego teĹź spółka stopniowo będzie kontynuować wymianę taboru, w tym wysłuĹźonych jednostek EN57, które co prawda w kwestii sentymentalnej stanowią wielka wartość, ale obecnie pasaĹźerowie oczekują większego komfortu.

Helmu Klabis omówił funkcjonowanie zakładu częstochowskiego, wskazała na prężną pracę zakładu, wzrost średniej prędkości ruchu kolejowego na terenie zakładu, a planowane inwestycje remontowe na liniach kolejowych m.in. z Częstochowy do Zawiercie jeszcze poprawi sytuacje. Zwrócił równieĹź uwagę na projekt połączenia z Zawiercia na lotnisko w Pyrzowicach, który jest mocno wspierany przez Koleje Śląskie i waĹźny dla regionu.

Daniel Dygudaj - zwrócił uwagę na problemy kadrowe, które w coraz większym stopniu dotykają ZLK, szczególnie w aspekcie zatrudniania wykwalifikowanej kadry. Mimo, Ĺźe na ogłaszane rekrutacje zgłaszają się kandydaci, jednak tylko 20-30% spełnia wymagania. Dodatkowo często zdarza się, Ĺźe po roku pracy rezygnują ze względu na niskie zarobki. I choć w dalszym ciągu PKP PLK S.A. jest postrzegana jako firma stabilna, bezpieczna, gwarantująca dobre warunku socjalne to jednak aspekt finansowy nie pomaga. Zwrócił równieĹź uwagę, Ĺźe problemy te jeszcze się nawarstwią, poniewaĹź wielu pracowników w firmie znajduje się w wieku przedemerytalnym i zaczną odchodzić, a kadry brakuje.

Józef Szczepański zwrócił uwagę w kontekście ustawy metropolitarnej na sprawę konieczności systemowego określenia zasad funkcjonowania poszczególnych rodzajów transportu pasaĹźerskiego w województwie. I jest tu wiele do zrobienia, a czasu pozostało nie wiele. Nie powinno się opracowywać załoĹźeń wyłącznie pod kątem urbanistycznych, ale równieĹź brac pod uwagę zdanie fachowców kolejowych. Za mało jest dyskusji o kolei w kontekście funkcjonowania metropolii i województwa. W jego opinii jest to duĹźe pole do działania równieĹź dla związków zawodowych, które powinny wzmóc działania tam gdzie mogą, aby transport kolejowy był dostrzegany. Zwróc uwagę, iĹź naleĹźałoby dążyć do współfinansowania przez jednostki terytorialne miasto, gminy do budowy np. przystanków kolejowych. Zdarza się bowiem tak, iĹź miasto wskazuje zapotrzebowanie na tworzenie przystanków kolejowych dla pociągów lokalnych, ale finansowanych w pełni przez kolej.

Zenon Zemła - zwrócił uwagę iĹź po czasach niepokoju o losy zakładu nastąpiła wreszcie stabilizacja, w czym duĹźa zasługa wynika z działań NSZZ „Solidarność” ro roku 2015, gdzie groziło zakładowi przeniesienie z Tarnowskich Gór do Katowic, ale wsparcie związków1) pozwoliło uchronić zakład przed przenosinami.

Jednocześnie zaapelował o wspieranie na róĹźnych forach idei ekologicznych gałęzi transportu jakim niewątpliwie są przewozy kolejowe i lobbowanie za przesuwaniem części przewozu towarów z transportu samochodowego na kolej.

Małgorzaty Mazurek omówiła działania podejmowane przez oddział nieruchomości PKP S.A. i problemy decyzjami uwłaszczeniowymi majątku kolejowego, które w niektórych przypadkach polegają na zapowiedziach właściwych urzędów o cofnięciu juĹź wydanych zgód uwłaszczeniowych. Wspomniała o rewitalizacji dworca w Sosnowcu Maczkach, gdzie ma być utworzone technikum kolejowe oraz centrum szkoleniowe z preferencyjnymi warunkami dla kolejarzy.

Opracowanie i zdjęcia: Przemysław Noworzyń