W dniu 06.04.2017 roku w siedzibie Regionu ĹlÄ sko DÄ browskiej „SolidarnoĹci” odbyĹa siÄ Rada Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZZ SolidarnoĹÄ z udziaĹem Dominika Kolorza – przewodniczÄ cego ZarzÄ du Regionu, Piotra Nowaka – zastÄpcy przewodniczÄ cego ZarzÄ du Regionu ds. struktur branĹźowych, MirosĹawa Truchana – zastÄpcy przewodniczÄ cego ZarzÄ du Regionu ds. struktur terenowych, przedstawicieli Prezydium Krajowej Sekcji Kolejarzy Henryka Grymela oraz StanisĹawa Kokota, StanisĹawa Hrustka – PrzewodniczÄ cego Regionalnej Sekcji Kolejarzy, Jerzego Ernsta – przedstawiciela ZarzÄ du PKP Cargo Wagon Tarnowskie Góry, przedstawicieli pracodawców ze spóĹek dziaĹajÄ cych w regionie: Wojciecha Dingesa – Prezesa Kolei ĹlÄ skich, Adama Banaszaka – Dyrektora PoĹudniowego ZakĹadu SpóĹki PKP CARGO S.A., Zenona ZemĹa – Dyrektora ĹlÄ skiego ZakĹadu SpóĹki PKP CARGO S.A.. Helmuta Klabisa – Dyrektora ZakĹadu Linii Kolejowych w CzÄstochowie, Daniela Dygudaja - Dyrektora ZakĹadu Linii Kolejowych w Sosnowcu, MaĹgorzaty Mazurek - Dyrektora OddziaĹu Gospodarowania NieruchomoĹciami PKP S.A., oraz przedstawiciele emerytów Józefa SzczepaĹskiego - byĹego dyrektora ĹlÄ skiej DOKP oraz Ryszarda Mentla – Naczelnika Sekcji w ZakĹadzie Linii Kolejowych w Sosnowcu.
Na spotkaniu poruszano wiele wÄ tków zarówno ze strony pracodawców, jak i zwiÄ zków zawodowych. Przedstawiciele poszczególnych spóĹek omówili sytuacjÄ wewnÄtrznÄ w zakĹadach pracy, poruszono równieĹź ciekawe wÄ tki z zakresu szykowanych zmian w samych zwiÄ zkach.
StanisĹaw Kokot przedstawiĹ sytuacjÄ w spóĹce PKP PLK S.A. zwracajÄ c uwagÄ na trwajÄ ce negocjacje w sprawie podwyĹźek pĹac, które w zaleĹźnoĹci od wynegocjowanej kwoty powinny nastÄ piÄ od czerwca lub lipca 2017 roku. Nieoficjalnie mówi siÄ o podwyĹźce rzÄdu 100 zĹ do wynagrodzenia zasadniczego
Henryk Grymel poinformowaĹ o negocjacjach w sprawie ulg przejazdowych pracowników byĹej spóĹki PKP Energetyka. Okazuje siÄ, iĹź nowe spóĹki powstaĹe na bazie sprzedanej przez poprzednie wĹadze spóĹki nie sÄ kontynuatorami porozumienia o ulgach przejazdowych i muszÄ mieÄ podpisane zgody wszystkich przewoĹşników, aby móc z nich w dalszym ciÄ gu korzystaÄ. Po pewnych perturbacjach po interwencji Krajowej Sekcji Kolejarzy udaĹo siÄ pozyskaÄ wszystkie zgody i do koĹca roku ulgi przejazdowe dla tych pracowników bÄdÄ obowiÄ zywaÄ.
PrzewodniczÄ cy KSK poruszyĹ równieĹź temat PonadzakĹadowego UkĹadu zbiorowego Pracy, który zostaĹ wypowiedziany przez ekipÄ prezesa Karnowskiego. W efekcie w chwili obecnej obowiÄ zujÄ wyĹÄ cznie ZakĹadowe UkĹady Zbiorowe Pracy i to nie we wszystkich spóĹkach. Wobec powyĹźszego Krajowa Sekcja Kolejarzy opracowuje projekt nowego ZUZP, który na zasadach ramowych bÄdzie regulowaĹ kwestie pomiÄdzy poszczególnymi pracodawcami a szczegóĹy bÄdÄ regulowane w ZakĹadowych UkĹadach Zbiorowych. Pozwoli to z jednej strony uregulowaÄ waĹźne kwestie dla pracowników takie jak: ulgi przejazdowe, nagrody jubileuszowe, a jednoczeĹnie umoĹźliwi szczegóĹowe rozpisanie tych kwestii w ZUZP dostosowanych do regulacji obowiÄ zujÄ cych w poszczególnych spóĹkach. Na chwile obecnÄ ZwiÄ zek Pracodawców Kolejowych dostaĹ upowaĹźnienia dot. reprezentowania poszczególnych spóĹek w negocjacjach i oczekuje na przedstawienie propozycji strony zwiÄ zkowej. Propozycja PUZP powinna byÄ przesĹana ze strony KSK przed ĹwiÄtami Wielkanocnymi.
NastÄpnie omówiĹ udziaĹ przedstawicieli NSZZ „SolidarnoĹÄ” w podzespoĹach roboczych ZespoĹu Trójstronnego ds. Kolejnictwa dziaĹajÄ cego przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Dominik Kolorz szef ZarzÄ du Regionu zasygnalizowaĹ planowane zmiany w kwestii funkcjonowania organów wĹadzy zwiÄ zkowej polegajÄ ce na wprowadzeniu kadencyjnoĹci dla przewodniczÄ cych poszczególnych jednostek organizacyjnych zwiÄ zku. Zgodnie z koncepcjÄ uzgodniona przez przedstawicieli poszczególnych struktur regionalnych przewodniczÄ cy danej organizacji mógĹby peĹniÄ swojÄ funkcjÄ maksymalnie przez dwie piÄcioletnie kadencje. „Pozwoli to wychowaÄ nam swoich nastÄpców” – zaznaczyĹ Dominik Kolorz.
ZwróciĹ uwagÄ na istotnoĹÄ w aspekcie kolejowym Programu Zintegrowanego Rozwoju Województwa ĹlÄ skiego, który zakĹada duĹźe inwestycje infrastrukturalne w rewitalizacje linii kolejowych na terenie województwa ĹlÄ skiego. Eksperci szacowali fundusze dla PLK na kilka miliardów zĹotych.
Szef ĹlÄ sko dÄ browskiej SolidarnoĹci powiedziaĹ, Ĺźe jest zwolennikiem powrotu do normalnej struktury i zasad funkcjonowania kolei i podziaĹy, które nastÄ piĹy wiele lat temu i rozdrobnienie jej na wiele spóĹek nie sĹuĹźy ani dobrze kolei ani tym bardziej pasaĹźerom.
Wojciech Dinges zwróciĹ uwagÄ, iĹź spóĹka stara siÄ stabilizowaÄ i rozbudowywaÄ swojÄ dziaĹalnoĹÄ. Dzieje siÄ tak w kilku obszarach. Po pierwsze udaĹo siÄ po kilku latach funkcjonowania Kolei ĹlÄ skich przenieĹÄ do bazy na ulicy Raciborskiej, które swego czasu byĹa siedziba ZakĹadu Taboru PKP CARGO S.A. w Katowicach, a po zmianach w dalszej kolejnoĹci baza technicznÄ ĹlÄ skiego ZakĹadu Przewozów Regionalnych. Generalnie strona wewnÄtrzna budynku, warsztaty i hale zostaĹy odremontowane. PozostaĹo tylko wyremontowaÄ budynki z zewnÄ trz, ale moĹźna powiedzieÄ, Ĺźe w 90% zostaĹ juĹź osiÄ gniÄty efekt finalny. WiÄ Ĺźe siÄ to równieĹź z przeniesieniem pracowników. Ostatni pracownicy z komórek handlowych zostali przeniesieni w miesiÄ cu lutym. „Dopiero teraz jako firma dziaĹamy w caĹoĹci” – posumowaĹ prezes ….
Kolejnym obszarem waĹźnym dla funkcjonowania KĹ sa inwestycje taborowe. Jest on planowo i systematycznie wymieniany. Problemem, równieĹź dla pracowników, przede wszystkim maszynistów jest funkcjonowanie w ramach spóĹki 12 róĹźnych rodzajów pojazdów szynowych. Powoduje to koniecznoĹÄ posiadania autoryzacji na poszczególne pojazdy, co w duĹźym stopniu komplikuje pĹynnym zarzÄ dzaniem zasobami ludzkimi. Dlatego teĹź spóĹka stopniowo bÄdzie kontynuowaÄ wymianÄ taboru, w tym wysĹuĹźonych jednostek EN57, które co prawda w kwestii sentymentalnej stanowiÄ wielka wartoĹÄ, ale obecnie pasaĹźerowie oczekujÄ wiÄkszego komfortu.
Helmu Klabis omówiĹ funkcjonowanie zakĹadu czÄstochowskiego, wskazaĹa na prÄĹźnÄ pracÄ zakĹadu, wzrost Ĺredniej prÄdkoĹci ruchu kolejowego na terenie zakĹadu, a planowane inwestycje remontowe na liniach kolejowych m.in. z CzÄstochowy do Zawiercie jeszcze poprawi sytuacje. ZwróciĹ równieĹź uwagÄ na projekt poĹÄ czenia z Zawiercia na lotnisko w Pyrzowicach, który jest mocno wspierany przez Koleje ĹlÄ skie i waĹźny dla regionu.
Daniel Dygudaj - zwróciĹ uwagÄ na problemy kadrowe, które w coraz wiÄkszym stopniu dotykajÄ ZLK, szczególnie w aspekcie zatrudniania wykwalifikowanej kadry. Mimo, Ĺźe na ogĹaszane rekrutacje zgĹaszajÄ siÄ kandydaci, jednak tylko 20-30% speĹnia wymagania. Dodatkowo czÄsto zdarza siÄ, Ĺźe po roku pracy rezygnujÄ ze wzglÄdu na niskie zarobki. I choÄ w dalszym ciÄ gu PKP PLK S.A. jest postrzegana jako firma stabilna, bezpieczna, gwarantujÄ ca dobre warunku socjalne to jednak aspekt finansowy nie pomaga. ZwróciĹ równieĹź uwagÄ, Ĺźe problemy te jeszcze siÄ nawarstwiÄ , poniewaĹź wielu pracowników w firmie znajduje siÄ w wieku przedemerytalnym i zacznÄ odchodziÄ, a kadry brakuje.
Józef SzczepaĹski zwróciĹ uwagÄ w kontekĹcie ustawy metropolitarnej na sprawÄ koniecznoĹci systemowego okreĹlenia zasad funkcjonowania poszczególnych rodzajów transportu pasaĹźerskiego w województwie. I jest tu wiele do zrobienia, a czasu pozostaĹo nie wiele. Nie powinno siÄ opracowywaÄ zaĹoĹźeĹ wyĹÄ cznie pod kÄ tem urbanistycznych, ale równieĹź brac pod uwagÄ zdanie fachowców kolejowych. Za maĹo jest dyskusji o kolei w kontekĹcie funkcjonowania metropolii i województwa. W jego opinii jest to duĹźe pole do dziaĹania równieĹź dla zwiÄ zków zawodowych, które powinny wzmóc dziaĹania tam gdzie mogÄ , aby transport kolejowy byĹ dostrzegany. Zwróc uwagÄ, iĹź naleĹźaĹoby dÄ ĹźyÄ do wspóĹfinansowania przez jednostki terytorialne miasto, gminy do budowy np. przystanków kolejowych. Zdarza siÄ bowiem tak, iĹź miasto wskazuje zapotrzebowanie na tworzenie przystanków kolejowych dla pociÄ gów lokalnych, ale finansowanych w peĹni przez kolej.
Zenon ZemĹa - zwróciĹ uwagÄ iĹź po czasach niepokoju o losy zakĹadu nastÄ piĹa wreszcie stabilizacja, w czym duĹźa zasĹuga wynika z dziaĹaĹ NSZZ „SolidarnoĹÄ” ro roku 2015, gdzie groziĹo zakĹadowi przeniesienie z Tarnowskich Gór do Katowic, ale wsparcie zwiÄ zków1) pozwoliĹo uchroniÄ zakĹad przed przenosinami.
JednoczeĹnie zaapelowaĹ o wspieranie na róĹźnych forach idei ekologicznych gaĹÄzi transportu jakim niewÄ tpliwie sÄ przewozy kolejowe i lobbowanie za przesuwaniem czÄĹci przewozu towarów z transportu samochodowego na kolej.
MaĹgorzaty Mazurek omówiĹa dziaĹania podejmowane przez oddziaĹ nieruchomoĹci PKP S.A. i problemy decyzjami uwĹaszczeniowymi majÄ tku kolejowego, które w niektórych przypadkach polegajÄ na zapowiedziach wĹaĹciwych urzÄdów o cofniÄciu juĹź wydanych zgód uwĹaszczeniowych. WspomniaĹa o rewitalizacji dworca w Sosnowcu Maczkach, gdzie ma byÄ utworzone technikum kolejowe oraz centrum szkoleniowe z preferencyjnymi warunkami dla kolejarzy.
Opracowanie i zdjÄcia: PrzemysĹaw NoworzyĹ