W Ministerstwie Infrastruktury trwajÄ prace nad StrategiÄ Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywÄ do 2030 r.).
ObszernÄ informacjÄ na ten temat strona spoĹeczna otrzymaĹa na zebraniu ZespoĹu Trójstronnego ds. Kolejnictwa, które odbyĹo siÄ pod koniec lutego (25.02.2019 r.). KrajowÄ SekcjÄ Kolejarzy NSZZ „SolidarnoĹÄ" (KSK) reprezentowali: Henryk Grymel – PrzewodniczÄ cy (wspóĹprzewodniczyĹ obradom ZespoĹu) i Henryk Sikora czĹonek Prezydium KSK.
Zebrani podkreĹlili duĹźÄ „regularnoĹÄ" spotkaĹ ZespoĹu, przypominajÄ c, Ĺźe poprzednie posiedzenie odbyĹo siÄ rok wczeĹniej. Strona zwiÄ zkowa wyraziĹa oczekiwanie czÄstszych spotkaĹ i efektywniejszych prac ZespoĹu.
Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywÄ do 2030 r.). obejmuje caĹy transport w tym kolejowy, morski, lotniczy i ma zastÄ piÄ „StrategiÄ dla transportu kolejowego” obecnie obowiÄ zujÄ cÄ od 2013 r..
Nowa Strategia stawia na rozwój innowacyjnoĹci, tworzy warunki zwiÄkszenia dostÄpnoĹci do transportu zbiorowego w tym kolejowego, ma tworzyÄ warunki dla lepszego wydatkowania Ĺrodków na inwestycje.
Ten obszerny (ok. 150 stron) dokument prezentuje przyjÄtÄ przez RzÄ d wizjÄ rozwoju transportu w okreĹlonym horyzoncie czasowym.
ZakĹada ona dziaĹania nad poprawÄ bezpieczeĹstwa (przejazdy kolejowe), rozwój systemów obsĹugi transportowej mieszkaĹców w duĹźych miastach w oparciu o transport szynowy i rozwój kolei aglomeracyjnej. Strategia uwzglÄdnia oddziaĹywanie transportu na Ĺrodowisko naturalne, opierajÄ c siÄ o obowiÄ zujÄ ce wskaĹşniki emisyjne obowiÄ zujÄ ce w UE. UwzglÄdnia docelowe zmniejszenie Ĺrodków finansowych z UE dedykowanych na rozwój transportu kolejowego, tworzÄ c warunki alternatywnych ĹşródeĹ finansowania, gĹównie budowy i modernizacji linii kolejowych poprzez tzw. Partnerstwo Publiczno Prywatne (PPP) i Ĺrodki budĹźetowe.
Elementami Strategii bÄdÄ dotychczasowe programy strategiczne przyjÄte przez RadÄ Ministrów dla poszczególnych rodzajów transportu. Dla kolei sÄ to m.in.: Program utrzymaniowy, Program Budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i Program Inwestycji Dworcowych.
Po przyjÄciu przez RadÄ Ministrów Strategia ma byÄ monitorowana i podlegaÄ okresowej ocenie.
Innymi tematami zgĹoszonymi przez stronÄ zwiÄ zkowÄ (w tym przedstawicieli KSK) byĹy sprawy przebiegu prac nad projektami:
- RozporzÄ dzenia Ministra Infrastruktury zmieniajÄ cego rozporzÄ dzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (KSK pismem z dnia 13.02.2019 zaĹźÄ daĹa wykreĹlenia zapisów, które nakazujÄ dyĹźurnemu ruchu obowiÄ zek zatrzymania pociÄ gu przed semaforem wjazdowym lub wczeĹniejsze poinformowanie maszynisty o wjeĹşdzie na tor niebÄdÄ cy przedĹuĹźeniem toru szlakowego i koniecznoĹci zmniejszenia prÄdkoĹci),
- Zmiany RozporzÄ dzenia w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpoĹrednio zwiÄ zanych z prowadzeniem i bezpieczeĹstwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem okreĹlonych rodzajów pojazdów kolejowych (chodzi o przywrócenie stanowiska „zwrotniczy”).
- RozporzÄ dzenia w sprawie Ĺwiadectwa maszynisty (brak regulacji w celu uzyskania nowego Ĺwiadectwa).
- Ustawy o czasie pracy maszynistów (jest na etapie ustalania zaĹoĹźeĹ do ustawy).
OpracowaĹ: Henryk Sikora